Research EVKSmodel®

Sinds het in 2010 /2011 is ontdekt heeft het model een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

In het studiejaar 2021/2022 is het model op 2 verschillende MBO scholen getest. Binnen Scalda en Curio 

Dit gebeurde door 2 verschillende docent/ studiecoachen die elkaar niet kennen.

Waarom deze trials?

Wij wilden meer duidelijkheid krijgen over de invloed van het EVKSmodel® op de begeleiding van studenten.

Ook wilden wij meer weten over wat het werken met dit model van een docent vraagt en oplevert.

 

Opzet van de trials

De docent/studiecoaches kregen aan het begin van het studiejaar de werkmaterialendoos van het EVKSmodel® en een fysieke meeting met uitleg over het model van Jeanine Hamaker.

Deze docenten zijn het studiejaar 2021/2022 gevolgd in het testgebruik. 

Gedurende het studiejaar vonden er gesprekken plaats tussen Jeanine Hamaker en de docenten individueel. Het werken met het model deden de docenten met hun studenten daar was Jeanine niet bij aanwezig.

Alle ervaringen zijn vastgelegd in een vast formulier.

 

Hier enkele reacties van studenten

  • Interessant dat er na afloop van het korte gesprekje, een gevoel van opluchting zichtbaar was. Ondanks dat ze nog bepaalde examens moest gaan doen. Ze had meer vertrouwen.
  • De student ging meer zelf nadenken en dat was ook de bedoeling realiseert ze zich.
  • Ze gaf aan dat ze nu realiseert dat alles wat ze inbracht invloed op elkaar heeft en dat wist ze eerder niet. Door de woorden evks en zo over haar onderwerpen te praten kwam dit sterk naar voren en was nieuw.

 

 

  • Studenten vroegen aan het eind of ze het werkblad mee mochten nemen.
  • Chemie tussen studenten onderling was goed en het verbond hen om op deze manier over een kennelijk gezamenlijk onderwerp, te kunnen praten.
  • Student gaf aan het fijn te vinden nu te kunnen zien wat hij normaal denkt.

Hier enkele reacties van de docenten

  • Student bleef er namelijk naar kijken en vertelde meer vanuit zichzelf zo.
  • De neiging om advies te geven blijft. Maar door het stellen van alleen de juiste vragen bleef het gesprek bij de kern: de gemoedstoestand van de betreffende student

 

 

  • Het Model vraagt dat ik anders ga kijken naar de studenten. Ik krijg andere informatie van de studenten te horen dan normaal gesproken. Gaf goed gevoel
  • Feit dat de studenten met een onderwerp kwamen die de docent anders als onderwerp zou hebben aangedragen om te bespreken, gaf haar vertrouwen in de werkvorm. Op deze manier een zo’n onderwerp bespreken is anders dan wanneer zij ermee zou komen. 

De gehele rapporten lezen?

Neem dan contact op met Jeanine Hamaker.

Je bent van harte welkom en zo kom je meer te weten over de effectiviteit van dit model op de begeleiding van studenten.