Herijken van toets cijfers

Zou jij als jongere een diploma willen dat z’n waarde verliest vanwege de coronatijd?

Dit heeft gevolgen voor je carrière. Dit is een korte termijn keuze die een negatieve invloed heeft op de lange termijn.

Dit verwatert de kwaliteit van het diploma die deze studenten en leerlingen gaan behalen. Het diploma wordt minder waard en daar help je de studenten op de lange termijn niet mee.

Waarom? is dit omwille van de motivatie van de studenten en leerlingen? Of is dit vanwege de druk die op scholen ligt om positieve resultaten te laten zien?

Het herijken van toets resultaten is iets wat ik echt een slecht teken vind van deze tijd. Dit laat zien dat je niet de toekomst van de jongeren of studenten voor ogen hebt maar in korte termijnen denkt.

Dit is dan ook het moment om ons te realiseren wat eigenlijk het doel van opleiden is.

Wanneer wordt het leren creëren van de eigen toekomst voorop gezet i.p.v. het behalen van mijlpalen op de korte termijn? Elke actie die jongeren ondernemen is voor hun eigen toekomst. Dit is een kans om transparant te zijn.

Hier zit voor mij de denkverandering die deze tijd mogelijk maakt. Jongeren zitten niet op school voor de school maar zitten op school voor hun eigen toekomst. Ik denk dat vele scholen dit realiseren en ook op inspelen maar cijfers herijken heeft hierin geen plaats.

Hierin leg ik ook een link naar het ministerie van onderwijs door te vragen niet resultaten te blijven verwachten die voor de crisis gewoon waren. Heb oog voor de ontwikkeling die nu plaatsvindt op het gebied van life skills en zie de lange termijn benefits van deze ontwikkeling! Waardeer de scholen voor hun ondersteuning bij het ontwikkelen van deze skills bij hun jongeren!

Leren van deze life skills is altijd belangrijk maar deze tijd maakt het heel zichtbaar hoe belangrijk!

Zo komen jongeren er voor de langere termijn, sterker uit.

Dit is ook de kans om de cijfers voor zichzelf te laten spreken.

Lagere cijfers nu maken het volgende zichtbaar:

  • De invloed van het én masse op afstand leren
  • De invloed van alles alleen moeten doen
  • De invloed van de corona op de studenten en leerlingen hun motivatie en doorzettingsvermogen
  • Hoe de supportsystemen van de jongeren eruit zien

Het herijken van cijfers nu heeft heel veel invloed op resultaten later en niet alleen op de motivatie van jongeren nu!

Zo zie je op niveau 1,2,3 en 4 hoe een besluit kan doorwerken en welke aspecten hierop invloed hebben.

Daarom mijn oproep om altijd weloverwogen besluiten te nemen met de lange termijn doelen voor ogen!

Jeanine Hamaker

Nieuwste berichten