Wat klanten zeggen EVKSmodel®
Reviews zijn veelal anoniem daar klanten graag anoniem blijven.
Mentor MBO CURIO
Ervaring van Timothy Nahrwold met trial 2021/2022:
Na de kennismaking eind schooljaar 2020-2021 ben ik september 2021 gestart met de ’trial’.
De leerdoelen waren: het ontdekken wat de invloed is van het werken met het EVKSmodel® in de loopbaanbegeleiding van studenten maar ook in de studievoortgang.
Daarnaast mijn eigen ervaringen en bevindingen met het toepassen van het EVKSmodel® in gespreksvoering met studenten ontdekken.
Vooropgesteld zal er een veilig klimaat moeten zijn waar iedereen kan en mag zijn wie hij of zij is.
Een zeker mate van vertrouwen tussen student <-> docent, werkt absoluut positief mee in het verdere verloop van het gesprek. Is dat niet het geval dan biedt het EVKSmodel® ook de juiste handvatten om het gesprek de juiste richting te geven.
Daarnaast zal de gebruiker in deze gesprekscyclus een zeker mate van empathisch vermogen moeten bezitten. Het stellen van de juiste vragen of bemoedigende feedback geven is belangrijk i.p.v. het invullen.
De student centraal stellen is belangrijk.
Als gebruiker van dit model dien je voor jezelf al een basis te hebben qua effectieve vragen op modus of op strategie. Het geeft je rust maar ook vertrouwen voor het verloop van het gesprek.
Het afgelopen jaar heb ik zowel het EVKSmodel® gebruikt tijdens gespreksvoering met 1e, 2e en 3e studenten Hospitality alsmede met mijn stagiaire Burgerschap (Fontys Hogeschool).
Buiten het onderwijs ook 1x toegepast bij de sportvereniging v.v. Bavel in een feedbackgesprek (0-meting). Het betreft een zelf ingevulde spelersrapport, waar de spelers aangeven wat goed gaat en wat ze nog zelf willen leren of verbeteren.
De ervaring leert dat bij bovenstaande gesprekken je als gebruiker zelf kan bepalen of je de kaarten c.q. invulblad laat zien of niet. Soms is dat ook niet mogelijk omdat merendeel van de gesprekjes van korte duur zijn. In het onderwijs praten we over ‘deurgesprekjes’. Voor aanvang of na afloop van de les wil de student iets ventileren of bemerk je non-verbaal dat een student iets mogelijk kwijt wil.
Bij alle gesprekken gaf het mij als docent een hele duidelijke structuur en bij het meer toepassen durfde ik daar mee te experimenteren. Bijvoorbeeld door een van de kaarten aan te wijzen als het over die dimensie ging. Het geeft de student ook een stuk bevestiging. Het regelmatig mee schrijven hetgeen de student aangeeft werkt ook heel positief.
De student laten schrijven heb ik nog niet toegepast.
Ik kijk met een heel tevreden gevoel terug op deze trial. Het geeft een stuk bevestiging van waar ik nu sta. De focus op het stellen van alleen vragen is waar ik nu alert op ben.



Student MBO
Mijn mentor schreef dingen op. Nu weet ik dat hij echt luisterde naar mij. Dit vond ik fijn
Maart 2022
Klant mental coaching
De kaarten set heb ik gekregen tijdens mijn coaching traject. Ik heb de kaarten op m’n slaapkamer liggen en wanneer ik een puzzel in m’n hoofd heb pak ik even de kaarten. Zo zie ik het overzicht weer en weet ik weer wat ik kan doen.
Mevrouw E. H.
Juli 2022
Persoonlijke ervaring van docent/mentor met trial 2021/2022
In januari 2022 ben ik gestart met het gebruiken van het EVKSmodel®. Dit heb ik gedaan tijdens de LOB- gesprekken met mijn studenten. Het was in het begin vooral even wennen om het model tijdens de gesprekken te gebruiken.
De werkwijze was nieuw en anders dan dat ik gewend was. In het begin vond ik het lastig om de juiste vragen te stellen bij de begrippen: ervaring, kennis, verwachting en spanning. Na wat tips van Jeanine kon ik daar weer verder mee aan de slag.
Hoe vaker ik het model gebruikte hoe makkelijker het gebruik werd. Het was erg prettig om de student zelf te laten komen met zijn/ haar OSDV zodat we op basis daarvan het verder konden gaan onderzoeken.
Ik zag dat het studenten rust gaf als ze dit samengebundeld op papier zagen staan. Op het eind kwamen we dan uit op de acties. Het fijne was dat de studenten nu zelf gingen nadenken over de acties en dat ik ze dat niet hoefde te vertellen. Ze werden eigenaar van hun eigen OSDV en snapten dat ze daar hun verantwoordelijkheid in moesten nemen.
Meestal kwam ik er na 1-2 weken op terug bij de student en stelde de vraag hoe het gaat met de acties die ze zouden ondernemen. Dit was dan vaak tijdens een 5 minuten gesprek als ze het lokaal binnen liepen. De antwoorden waren wisselend. Van echte helpende veranderingen tot studenten die er niets mee hadden gedaan.
De conclusies die ik kan trekken is dat het gebruiken van het werkblad erg prettig werkt en dat je snel tot de kern komt. Studenten komen in een doe-stand en niet in een klaag-stand. Het fijne is ook dat de student wordt uitgedaagd om zelf zijn OSDV te ontdekken met de daarbij horende acties. Verder kost het gesprek met het werkblad veel tijd, als je dit goed wil doen dan moet je hier zeker een uur voor uitrekken en dat heb je als docent niet altijd.
Naar mijn idee heb je dit eerste gesprek wel nodig om daarna een 5 minuten gesprek te kunnen voeren.
Het was erg interessant en leerzaam om deel te mogen nemen aan deze pilot en ik dank Jeanine voor het gebruik van dit model.
Groetjes!

Klant
Het EVKSmodel®, van Jeanine, heeft mij een praktische handvat gegeven om voor mijn doelen tot concrete stappen te komen. Door Jeanine haar expertise en heldere vraagstelling, lijkt het model zich vanzelf te vullen. En worden doelen ineens concreet en haalbaar
Deelnemers EVKSmodel training :
- Het heeft mij bewuster gemaakt over mijn eigen specifieke coaching vaardigheden
- De training was prettig en doeltreffend. De 1 op 1 sessies heb ik als bijzonder waardevol en bijdragend aan mijn ontwikkeling ervaren
- Deze training heeft mij zelfverzekerder gemaakt over mijn werk als student begeleider
- Jeanine luisterde goed en liet mij zelf de oplossing/het antwoord zoeken en vinden
- Jeanine is erg positief en open minded. Ze probeert mensen niet te veranderen, maar te verbeteren.
- De eerste groepssessie vond ik minder dan de individuele gesprekken
- Ga eerst daadwerkelijk hiermee aan de slag alvorens een conclusie te trekken of het al dan niet bij je past
Deze training vond plaats van september tot december 2020 bij HZ University of Applied Sciences.
Docent / mentoren :
Training en coaching bij University Of Applied Sciences HZ
2018/2019
- Het volgen van de methode en de structuur leidt tot effectievere en efficiëntere coaching gesprekken
- Het model is op eenvoudige wijze te verwerken en op meerdere manieren te gebruiken. Eigenlijk is hetgeen wat ik deed zo slecht nog niet, alleen het model helpt mij meer structuur aan te brengen zodat ik eerder tot de kern kom
- Ik kende het model voor de training niet dus ben ik met een open mind begonnen. Het model heb ik door uit te proberen leren kennen. Door feedback te krijgen op mijn vragen kon ik al snel dit model makkelijk toepassen in mijn werk als studentbegeleider.
Deelneemsters van doelen stellen met het EVKSmodel workshop

2017
- Dit model doorbreekt je gedachtegang, het zorgt voor verheldering. Dit werkt stress verlagend bij studenten.
- Een model dat redelijk makkelijk is in te vullen voor reflectie en om doelen uit te werken.
- Het geeft inzicht omdat je punten opschrijft zonder oordeel. Het heeft mij ‘uit mijn hoofd’ gehaald. NU wordt het concreet. Zeker mee doorgaan.
- Het model is een handige manier om duidelijkheid te krijgen wat er allemaal meespeelt bij het stellen en bereiken van een doel. Dingen die je allemaal al in je hoofd had zet je hiermee op een duidelijke manier op papier. Nu kan ik zien waar ik nog aan kan werken.
- Beginnen met reflectie voor je een doel opstelt: die volgorde klopt.
- Het schrijven gaf rust en tijd voor mezelf.
- Fijn om op zo’n manier vanuit verschillende perspectieven naar je doel te kijken en hierin verbanden te ontdekken.
- Schrijven zonder oordeel; Fijn om je gedachten te ordenen; Goed voor zelfreflectie; Inzicht in patronen en verbanden.
- Was fijn om samen te zijn, het voelde veilig. Het is een model dat je moet doen!
Klant mental coaching
Maaike
December 2018
Als ik aan coaching dacht, dacht ik aan zweverige gesprekken die mij emotioneel zouden maken. Iets wat ik, van nature, niet fijn vind. Wat ervoor zorgt dat ik het moeilijk vind om situaties aan te gaan en tot concrete stappen te komen. Hiervoor duurt het vaak onnodig lang voordat ik mijn gewenste doelen bereik of deze überhaupt ga proberen te bereiken.
Het EVKSmodel®, van Jeanine, heeft mij een praktisch handvat gegeven om voor mijn doelen tot concrete stappen te komen. Bij het gedeelte over spanning word er zeker aandacht besteed aan de gedachtes, maar hier ligt niet per definitie de nadruk op. Het is ene model dat ik praktisch toe kan passen. Het helpt mij om doelen aan te geven die ik anders, door emotie, maar moeilijk kon concretiseren.
Door Jeanine haar expertise en heldere vraagstelling, lijkt het model zich als vanzelf te vullen. En worden doelen ineens concreet en haalbaar.
Deelneemster EVKS workshop
mei 2018
Dit had ik vorige maand moeten weten dat had mij al veel kopzorgen bespaard.
Klant mental coaching
maart 2017
Hallo Jeanine,
EVKS…. het lijkt al zo lang geleden, maar als je ontdekt dat je het bijna dagelijks toepast?! Dan heeft jouw workshop dus héél erg veel impact gehad!
Hartelijke groet,
Noortje

Deelneemster EVKS workshop
mei 2018
Het EVKSmodel® geeft mij telkens weer inzicht in een situatie en hoe ik daar mee om kan gaan, iedere situatie is namelijk anders.
